Uusi tuulilasi

Hyväkuntoinen tuulilasi lisää merkittävästi liikenneturvallisuutta

Nykyaikaisen auton tuulilasi on merkittävä osa kantavaa korirakennetta. Tämä johtuu tuulilasin liimakiinnityksestä. Liimattu lasi sitoo törmäysenergiaa koloritilanteessa ja pitää lasiaukon muodossaan. Myös turvatyynyt, ja erityisesti matkustajan airbag tukeutuu lauetessaan liimattuun lasiin. Väärillä menetelmillä tai epäsopivilla tuotteilla, huonoissa olosuhteissa tai ammattitaidottomasti liimattu lasi voi kolaritilanteessa irrota ja aiheuttaa matkustajan turvatyynyn toimintaan hengenvaarallisen häiriön. Älä siis anna kenen tahansa vaihtaa autosi lasia.

Pyyhkijän sulkien ja hiekan ynnä muiden kovien aineiden vaikutuksesta tuulilasiin tulee hankausjälkiä.
Kuluneen lasin hajataitto aiheuttaa häikäisyä kirkkaassa auringonpaisteessa, joka korostuu keväällä kun aurinko paistaa matalalta. Pimeässä häikäisyä aiheuttavat vastaantulevien autojen valot – huomattavasti enemmän, kuin kirkkaan lasin läpi katsottaessa. Tuulilasia samentaa myös pienenpienien kivien iskemät, joiden osumat lasiin aiheuttavat hiekkapuhalluksenomaisen samentuman.
Lasia rasittavat monenlaiset tekijät. Tuulilasin kestävyys heikkenee pienistä kiveniskemistä, jotka  myös häiritsevät näkemistä. Isot iskemät voivat halkaista koko lasin. Lisäksi Suomen ilmasto-olosuhteet ovat rasittavia. Lasi voi haljeta muun muassa kylmän ilman ja nykyaikaisen, tehokkaan lämmityslaitteen yhteisvaikutuksesta.
Usein likaisen lasin puhdistaminen jäästä aiheuttaa ikäviä naarmuja. Myös jääskrapojen laatuun ja kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota.

Lasin huono yleiskunto on turvallisuuden kannalta vaarallisempi asia kuin yksittäinen halkeama.

Samentumisen astetta kannattaa seurata aktiivisesti itse, vaikka se onkin haastavaa, jos ajaa autolla päivittäin. Muutokset lasissa tapahtuvat pikkuhiljaa. Tuskin kukaan kuitenkaan suostuisi päivästä toiseen katsomaan naarmuisten silmälasien läpi – miksi tuulilasia ei siis vaihdettaisi, kun se on kulunut?
Tuulilasi pitää vaihtaa myös silloin, kun lasissa on halkeama. Tällöin usein katsastusmieskin vaatii lasin vaihtamista.

Tuulilasit kuluvat aiempaa nopeammin

Tuulilasit kuluvat nykyään aiempaa nopeammin. Tähän vaikuttaa se, että Suomen teillä lentää aiempaa enemmän kiviä. Tämä johtuu taas siitä, että nykyaikaisten, entistä leveämpien  renkaiden lamellit keräävät aiempaa enemmän kiviä, ja liukkauden estossa käytetään hienon hiekan sijaan usein sepeliä.

Myös autojen roiskeläpät ovat poistuneet käytöstä ja autojen peräylitykset ovat pienentyneet. Autoilla myös ajetaan nykyään enemmän ja myös lähempänä toisia autoilijoita.

Myös halkeamia aiempaa tiheämmin

Myös halkeamia tulee aiempaa useammin. Tämä johtuu muun muassa siitä, että nykyään tuulilasit ovat isompia ja samalla lasit ovat koko ajan ohentuneet. Syynä tähän on pyrkimys pienempää kokonaispainoon ja sitä kautta polttoainetaloudellisuuteen.

Tuulilasi kannattaa vaihdattaa ammattimaisessa asentamossa. Silloin työhön sisältyy takuu.

Kuten muissakin auton varaosissa, markkinoilla on ns. ”tarvikelaseja” sekä alkuperäisiä vaihtolaseja, jotka on valmistettu samoissa tehtaissa ja samoilla laatuvaatimuksilla kuin autotehtaan linjallekin toimitettavat lasit. Näiden ns. OEM- lasien istuvuus, sekä muut ominaisuudet ovat juuri sellaiset, kuin autonvalmistaja on kyseiseen malliin suunnitellut. Tosiasiassa halpalasien ja laadukkaiden lasien hintaero ei ole kuin muutama kymppi, useimmin halvempaan kokonaishintaan pyritään säästämällä liimoissa, primereissä, sekä työskentelyolosuhteissa, valitettavan usein loppujen lopuksi asiakkaan kustannuksella. Vaadi siis laatua! Me myymme ja asennamme Euroopan johtavan valmistajan, Saint-Gobainin alkuperäislaatuisia tuotteita, jotka täyttävät kaikki autonvalmistajan vaatimukset.